Saturday, August 4, 2012

Ambil gambar duckface. Comelkah?

Assalamualaikum...

Anda pernah tengok tak kat facebook, wanita pakai tudung, ambil gambar sendiri, mata dibuka seluasnya yang boleh, kembungkan mulut, kepala senget 30 darjah? Waaah! SANGAT comel! kan kan kan?!

Anda rasa comel ke? Mungkin comellah bagi sesetengah orang. Tapi bagi saya, saya akan cakap begini, "Comelnyewww!" tapi dalam hati saya kata "Eiii, tolonglah!" 

Maaflah. Bukan saya nak kutuk. Tapi macam tak best la. Yelah. Anda dah memang cantik. Rasanya tak perlulah nak ambil gambar sampai macamtu sekali. Anda tak rasa macam sedang menagih komen "Comelnyewww" ke kat gambar tersebut?

"Eleh Fina, kau jeles cakap je la. Sebab kau tak cantik macam kitorang!"

Errr.. Memanglah saya tak cantik. Saya tahu anda memang cantik. Tapi kecantikan tu untuk siapa? Untuk penatap gambar yang ajnabi (orang yang bukan mahram) ke? Kalau bukan untuk ajnabi, cuba kita beri gambar itu kepada ayahanda kita. Agak-agak apa reaksi beliau? "Aloh comelnye anak bapak!" Yeke ayahanda kita akan kata begitu? I bet, beliau akan kata begini "Yang ekau menggodik ambik gambo gini apakeheynya? Dah tadok kojo ke?" Hahaha... kono ekau sobijik!

Sahabat. Terkadang saya sedih. Hijab (tudung). Cantik sekali kalian berhijab. Tapi tolonglah. Hijab dipakai untuk menutup auratmu. Bukan untuk membungkus kepalamu.

Shawl. Bagi saya tak salah untuk pakai selendang a.k.a shawl ni. Asalkan shawl itu menutup kepala dan dada. Tapi saya tengok sekarang ni dah bermacam-macam cara shawl tu dipakai. Macam-macam style. Bergaya sungguh. Terjuntai sana, terjuntai sini. Siap letak reben sana, reben sini.Cun! 

Tapi cuba kita tanya balik diri kita sendiri. Kita pakai shawl ni untuk apa? Untuk menutup aurat atau untuk bergaya? Biar semua orang tengok kita cantikkah?

Sahabat, tak salah untuk bergaya. Tapi bersederhanalah. Jangan sampai ajnabi lihat kita sampai tak kedip mata dan tiang depan mata pun boleh langgar. Parah dah tu!

Apapun, untuk yang dah bertudung tu, baguslah. Dah kurang satu dosa. Jadi mari kita tingkatkan lagi sikit amalan kita dengan menutup dada dengan tudung tu. Takpelah. Sedikit demi sedikit okeh?

p/s: Cantik tak gambar saya lukis? agak-agak lepas tak pertandingan melukis kat tadika dulu? Hihihi...

Wassalam.

1 comment:

❤farahin izzati❤ said...

mungkin bagi mereke duck face itu seperti senyuman,

saya tag awk :)
http://ehfarahin.blogspot.com/2012/08/giveaway-ramadhan-1433h-by-jaja-sutera.html